Snöbollen i rullning – part two

Ja, då har nästan alla mina innehav rapporterat. De som återstår är Transatlantic, där jag tror att utdelningen blir noll i år, och Ratos som säkerligen kommer dela ut en slant.

Hitintills har det varit mest positiva överraskningar. Som Skanska, Volvo, Ericsson och H&M. Några mindre besvikelser i form av Orkla och Fortum. Det är kul att se att min inspirationskälla 4020.se tankar om utdelningstillväxt verkar fungera i praktiken. Det är visserligen några extrema år vi har bakom oss – men om snöbollens utdelningstillväxt blir i linje med det historiska snittet då är mina mål inte helt avlägsna faktiskt. Tror återigen att det är viktigt att påminna sig om just skillnaden i utdelning mellan åren för att det skall kännas meningsfullt. Och ja, liksom hos mina ekonomibloggarkollegor så kliar det ordentligt i köpknappen på H&M.

Rulla på kära vänner!

Detta inlägg publicerades i Ericsson, Fortum, Hennes & Mauritz, Orkla, Snöbollen, Volvo. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Snöbollen i rullning – part two

  1. 4020 skriver:

    hej!

    Japp! Det fungerar fast det tar tid i början 🙂

    Tänkte på senaste utdelningsinlägget som jag skrev där jag ritade en graf över totala utdelningarna som har jag fått hittils!

    Det ”utdelningsbollen” går bara upp och snabbare och snabbare :)… och i vår kommer den blir ännu högre

    mvh
    4020

    • konsylten skriver:

      Ja, det vore intressant att få reda på mer om konsumentbeteendet i det här avseendet. Om det finns en tröskel som man måste komma över (t. ex. ett visst antal år eller att utdelningsportföljen uppgår till en viss del av ens årsinkomst) för att bli en långsiktig och konsekvent utdelningsinvesterare istället för att bara ge upp strategin efter ett par år då man tröttnat.

    • konsylten skriver:

      Förresten – snyggt tajmat avhopp gällande Clas Ohlson 😉

  2. 4020 skriver:

    Det var bara tur, är sällan duktig med timing 🙂

    När det gäller utdelningsstrategin så handlar det också vad man har för mål. Oavsett hur stort investering man börjar med så är svårt att komma igång med en direktavkastning som är högre än 5-6% med stabila aktier. Sen tar det sin tid innan Cost on yield når 10%. fram till det kan det upplevas jobbigt att vänta.

Lämna en kommentar